Корисні поради

Чи готова ваша дитина йти до школи? Зазвичай батьків майбутніх першокласників хвилює безліч запитань: чи зможе їхня дитина навчатися в школі, чи досить вона розвинена, що їй слід уміти напередодні навчання в школі. За допомогою цього тесту Ви можете оцінити підготовленість Вашої дитини до школи.


Т Е С Т

Відповідайте на запитання «так» або «ні».

1. Чи часто Ваша дитина заявляє про своє бажання йти до школи?
2. Вашу дитину найбільше цікавлять атрибути школи (портфель, книжки, нове «доросле» становище), аніж можливість більше довідатися нового й багато чого навчитися?
3. Ви вважаєте, що Ваша дитина досить посидюща й уважна навіть під час виконання не дуже привабливого для неї завдання?
4. Ваша дитина товариська як з дітьми, так і з дорослими?
5. Ви не впевнені в тім, що Ваша дитина здатна добре запам’ятати й виконати усне доручення ( наприклад, по телефону)?
6. Ваша дитина жодної хвилини не може побути на самоті й зайнятися чимось самостійно?
7. Іграшки й особисті речі Вашої дитини завжди розкидані, й Ви стомилися нагадувати їй, що потрібно їх прибирати?
8. Чи вміє Ваша дитина рахувати до десяти й назад?
9. Чи вміє Ваша дитина порівнювати числа і предмети?
10. Чи здатна Ваша дитина додавати й віднімати в межах десяти?
11. Чи знає дитина прості геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник, прямокутник, овал)?
12. Чи вміє дитина визначати істотні ознаки в предметах( наприклад, у птаха є дзьоб, пір’я)?
13. Чи може Ваша дитина об’єднати одним словом поняття одного виду, роду, характеру ( наприклад, назвати одним словом «взуття» слова «туфлі», «черевики», «чоботи»)?
14. Чи може Ваша дитина знайти слова з протилежним змістом до запропонованого слова ( «весело» - «сумно»)?
15. Чи вміє вона скласти розповідь за 5-7 картинками?
16. Чи знає Ваша дитина літери та чи вміє читати по складах?
17. Ваша дитина з напруженням і без будь-якого задоволення декламує вірші й розповідає казки?
18. Чи правда, що Ваша дитина не досить упевнено користується кульковою ручкою?
19. Ваша дитина любить майструвати, користуючись клеєм, ножицями, інструментами?
20. Їй подобається розфарбовувати або малювати?
21. Малюнки Вашої дитини, як правило, неохайні й не завершені?
22. Ваша дитина без особливої праці може зібрати розрізану на кілька частин картинку?
23. Чи може Ваша дитина знайти слово до запропонованого слова так, щоб вони були пов’язані за змістом, як пов’язані слова в зразку (наприклад, зразок: «дерево - гілки», до слова «книжка» необхідно назвати слово «сторінки»)?
24. Чи вважаєте Ви, що Ваша дитина не допитлива й погано обізнана?
Порівняйте свої відповіді з ключем.
Ключ відповідей
Якщо на запитання 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 22, 23 Ви відповіли «так», то зарахуйте по 1 балу за кожну відповідь.
Якщо на запитання 2, 6, 7, 17, 18, 21, 24 Ви відповіли «ні», то зарахуйте ще по 1 балу за кожну відповідь. Підрахуйте загальну кількість балів.
Якщо вона становить:
20-24 бали, то поздоровляємо! Ваша дитина готова до школи. Будьте певні, що їй буде легше справлятися зі шкільними труднощами. Подбайте про те, щоб у неї не зник інтерес до школи й до отримання нових знань.
15-19 балів, Вам належить приділити більше уваги своїй дитині, зміст запитань або завдання в них допоможуть Вам обрати потрібний напрям роботи з дитиною. Не засмучуйтеся, Ваша дитина майже готова до навчання в школі.
14 і менше балів,кращою порадою для Вас буде приказка: «Терпіння і труд усе перетруть». Ваша дитина чекає допомоги й співпраці. Пориньте разом із нею в розвивальні, цікаві ігри. Усе це
допоможе дитині досягти успіху й піти до школи підготовленою.

Книга – кращий друг, бережи її!

Поради батькам щодо читання дітей

1. Починаючи від народження дитини, постійно купуйте книги.
2. Створіть вдома власну бібліотеку.
3. Поповнюйте періодично домашню бібліотеку літературою, відповідно до віку вашої дитини.
4. Прищепляйте дитині любов до книги.
5. Виховуйте бережливе ставлення до книги.
6. Контролюйте читання дитини.
7. Вчіть переказувати прочитаний твір.
8. Вчіть дитину вибирати книгу за її уподобаннями.
9. Виховуйте бібліотечну культуру дитини.

З чого почати?

Насамперед потрібно ознайомитися зі змістом багатьох дитячих книжок. Це допоможе краще зрозуміти дитячий світ, порівняти дитину з ровесниками, іноді навіть знайти якийсь педагогічний прийом Книжки пояснюють дітям світ, розвивають їхнє мислення, пам'ять, усне мовлення. Завдання полягає в тому, щоб дитина правильно налаштувалася на роботу з книгою, зрозуміла, для чого потрібна книга, яка користь від неї. Дитяча література має перед собою мету — виховувати учнів книгою. Уже змалечку треба готувати дитину до майбутньої професії, виявляти зацікавленість дитини тією чи іншою професією і розвивати це захоплення. Виховуючи у дитині читача, треба дбати, щоб змалку в неї створювався читацький досвід. А для цього школяреві треба ознайомитися з різноманітною літературою: читати казки, пригодницькі, науково-фантастичні твори, вірші, оповідання, байки, фольклор. Добираючи книжки дітям, треба добре знати дитячу літературу, її виховні можливості, щоб дитина читала їх у тому віці, коли книжкові образи дійсно впливають на формування дитячого характеру.

Як обговорити з дітьми прочитане

1.Виясніть перед читанням чи під час читання значення незрозумілих слів.
2.Запитайте, чи сподобалося дитині прочитане. Чим? Що нового вона дізналася?
3.Попросіть дитину розповісти про головного героя, головні події.
4.Які слова й вирази запам’яталися?
5.Чого навчила книга?
6.Запропонуйте дитині намалювати малюнок до епізоду, який сподобався, вивчити уривок, якщо це вірш.

СПІЛЬНИМИ ЗУСИЛЛЯМИ ВИХОВУЄМО ЛЮБОВ ДО ЧИТАННЯ

Хай вогнище наше горить, не згасає,
Домашнім теплом всі серця зігріває,
Уся мудрість книг об’єднає родину
У прагненні знань та читання донині...

Цикл пам’яток для учнів.

Як читати книжку

1. Пам’ятай: читання – одне з найважливіших завдань у самоосвіті, ставитися до нього треба серйозно.

2. Внутрішньо налаштуйся на читання. Не поспішай, не „ ковтай ” зміст книжки, читай уважно, вдумливо, намагайся запам’ятати прочитане.

3. Зміст треба осмислити. Не можна допускати механічного фіксування тексту.

4. Вчитися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюючи поглядом цілі фрази, речення.

5. Для свідомого сприймання прочитай передмову, перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.

6. Коли щось незрозуміло, не поспішай кликати на допомогу інших, спочатку спробуй самостійно розібратися. Користуйся словниками, довідниками.

7. Роби помітки, виписки, за потреби склади план .

8. Найцікавіше запам’ятай. Порівнюй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.

9. Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай головні образи, події, думки.

10. Порівняй свою думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний – краще.

11. Зроби відповідні записи про книжку в читацькому щоденнику.

Як читати газету

1. Читай газети щодня. Газети допоможуть тобі дізнатися про найважливіші події, що відбуваються в світі, про життя і справи твоїх однолітків, які живуть у нашій країні та за кордоном.

2. Починай читання газет з перегляду заголовків усіх статей. Це допоможе тобі вибрати потрібний важливий і цікавий для тебе матеріал.

3. Обов’язково уважно ознайомся з передовою статтею, де стисло сформульовано найактуальніші сьогоденні завдання.

4. Читай кожну статтю уважно, визначаючи, що в ній головне і чого вона вчить.

5. Звертай увагу на незрозумілі слова, їх пояснення знайдеш у словнику або спитай у вчителя, бібліотекаря.

6. Читаючи газету, користуйся картою, знаходь на ній місця, про які йдеться в номері.

7. Роби вирізки зі статей, що особливо тебе цікавлять, складай їх у спеціальну папку. Організуй у класі бесіду чи виступ на основі зібраного тобою матеріалу.

8. Візьми книжку про те, що особливо зацікавило тебе під час читання газети.

Як працювати з книжкою

1. Для загального ознайомлення зі змістом книжки необхідно:

- прочитати титульну сторінку – прізвище автора, заголовок, рік видання;

- прочитати анотацію ( стислу інформацію про цю книжку ), вміщену або в кінці книжки, або після титульної сторінки;

- уважно ознайомитися зі змістом книжки;

- прочитати передмову або вступ до неї.

2. Під час читання слід звернути увагу на:

- назви окремих розділів, частин, параграфів тощо;

- вдумливо ставитися до слів і словосполучень, виділених різними шрифтами ( розрядкою, курсивом, напівжирним тощо );

- з’ясувати значення незрозумілих слів за допомогою словників та енциклопедій;

- вернути увагу на посилання ( позначені зірочкою або цифрою ) і - - зразу ж уважно прочитати пояснення ( внизу сторінки або в кінці книжки ).

3. Для засвоєння змісту прочитаного необхідно:

- поділити прочитаний матеріал на частини, визначити в них найголовніше;

- скласти план ( простий, складний ), тематичні виписки, тези або конспект.

Як самостійно працювати з підручником

1. Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумуючись у його зміст.

2. Працюй завжди з ручкою або олівцем у руках.

3. Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки й записи.

4. Поділи подумки текст на частини і знайди головну думку.

5. Читаючи текст, пов’язуй його з часом, картою, графіками, схемами підручника.

6. Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншими.

7. Складай стислий усний ( письмовий ) план прочитаного.

8. Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене наприкінці параграфа.

9. Привчай себе до самоконтролю: обов’язково перекажи вголос або подумки заданий матеріал, спочатку частинами, а потім весь параграф. Роби це так, щоб словам було тісно, а думкам – просторо.

10. Завжди виконуй домашні завдання.

11. Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй над книжкою систематично і наполегливо.

Як написати відгук про книжку

Відгук – це ваша особиста думка про зміст книжки, оцінка її позитивних і негативних рис.

Етапи роботи над відгуком

1. Дуже уважно прочитайте книжку, обміркуйте її зміст.

2. Обов’язково вкажіть автора і назву книжки.

3. Тема та основна думка твору.

4. Де і коли відбуваються зображені в ньому події.

5. Запишіть, які епізоди викликали у вас найсильніші враження.

6. Вкажіть, що сподобалось, а що ні, і чому.

7. Напишіть про героїв книжки, їхні вчинки, цікаві випадки

8. Зверніть увагу на мову твору, оформлення книжки.

9. Вкажіть, чим збагатив вас твір, над яким питанням змусив замислитися, чи допомогли вам під час читання ілюстрації.

10. Виберіть форму вашого відгуку ( лист до товариша, до автора твору, лист у видавництво, стаття у стінгазету ).

11. Подбайте, щоб у заголовку було виражено основну думку.

Як вивчити вірш напам’ять

1. Уважно двічі-тричі прочитайте увесь вірш.

2. Обміркуйте зміст, умовно розділивши його на смислові частини.

3. У кожній такій частині правильно визначте інтонацію, з якою будете читати, розставивши логічні наголоси, визначте паузи і темп читання.

4. Навчіться читати вголос, дотримуючись цих вимог: спочатку кожну частину, а відтак увесь вірш.

5. Потім без допомоги тексту спробуйте пригадати вірш, повторіть кожну частину з пам’яті.

6. Візьміть книжку. Читаючи напам’ять, перевіряйте, чи правильно запам’ятали текст віршу.

7. Відкладіть книжку, двічі або тричі продекламуйте увесь вірш.

8. Запам’ятайте: знання тексту вірша треба довести до автоматизму. Це дасть змогу зосередитися на виразності читання.

9. Перед уроком уявно продекламуйте вірш іще раз. Якщо ви не задоволені звучанням окремих рядків, то ще є час усунути недоліки.

Як писати твір

1. З кількох запропонованих тем оберіть не найлегшу, а ту, яка вас цікавить і хвилює.

2. Добре обміркуйте тему, визначте, який обсяг матеріалу вона охоплює.

3. Визначить основну думку майбутнього твору, намагайтеся зберегти її під час роботи над твором.

4. Складіть план, чітко і стисло сформулюйте думку кожного пункту. Пам’ятайте, що назва основної частини в складному плані – це теза, яку треба довести.

5. Доберіть епіграф, який висловлює головну думку твору.

6. Напишіть вступ, який доречно розпочинав би тему. На початку твору висловіть головну думку, потім обґрунтуйте її, доповніть фактами з твору, у разі потреби, наведіть цитати.

7. Стежте за послідовністю викладу думок.

8. Дотримуйтеся пропорційності частин твору і стежте за зв’язком між ними.

9. Висловлюйте особисте ставлення до всього, про що пишете, робіть свої висновки, узагальнення.

10. Наприкінці твору зробіть загальний висновок, зумовлений змістом роботи.

11. Правильно і грамотно висловлюйте свою думку.

12. Дотримуйтеся вимог до зовнішнього оформлення.

Кiлькiсть переглядiв: 7